70 % regelen
by Heidi Marja on August 26th, 2015

Sliten, lite energi eller har smerter

​Jeg snakket i går med en venninne og nevnte for henne 70 % reglene. Hun fortalte at hun var lav på energi og at hun hadde i perioder masse energi og så igjen var hun helt tom. Da fortalte jeg altså henne om 70 % regelen som jeg lærte da jeg var på Muritunet et fantastisk behandlingssenter for som blant annet behandler kvinner med bekkenleddsplager.
Det er selvfølgelig å spise riktig, drikke nok vann og vann er mye viktigere enn jeg trodde. Men vann skal jeg skrive om i en annen blogg kjenner jeg. Så er det viktig med en god søvnrytme og trening.

Men det jeg gjorde feil og som jeg har sett mange andre gjøre feil er at de ikke tar seg tid til å lytte til kroppen sin. Kjører på til batteriet er helt tomt.  Spesielt kvinner med smerteproblematikk ejg vant til å være flinke pike som stiller opp, rydder, vasker i tlillegg til å ta seg av barna. Prestere, prestere, strev og slite.
Misforstå meg rett. Det er viktig å ta seg av barna og huset samt stille opp for venner og familie, men det er her 70% kommer inn.

Du trenger ikke å gi alt du har av krefter.

F.eks du trenger ikke rydde huset til du stuper i en og samme gang. Du kan ta deg pauser. Da jeg lærte dette på Muritunet syntes jeg dette var helt genialt. På den tiden hadde jeg smerter i fra øverst oppe i hode ned til tærne og brukte sterke smertestillende for å holde meg på beina.
Så jeg begynte å lytte til kroppen min på en annen måte og så gjorde jeg bare det jeg klarte. Jeg startet med å akseptere hvor jeg var og at jeg hadde det slik akkurat nå. Det å sette seg ned med en gang jeg kjente at jeg fikk smerter og annet ubehag og puste igjennom smerter gjorde underverker for meg.  Jeg anbefaler deg å sette deg ned eller ligge falt og puste med magen før du igjen fortsetter med det du holder på med.

Det er jo en grunn til at en har krav på pause 5 minutter i timen når en jobber. Fordi en skal strekke på beina få litt frisk luft og ikke minst koble av hode litt for å få ny inspirasjon. Dette gjelder også for deg som går hjemme med smerter og er sliten.  Da er det ikke smart å arbeide til du stuper. Det hjelper ingen og i hvertfall ikke deg.  Det eneste som skjer da er at du må legge deg ned for å sove fordi kroppen verker pluss at du er helt tom for energi.

Ønsker du å komme i kontakt med meg trykk på linken
​Jeg hadde det i hvertfall slik da jeg ramlet på isen rett før jeg skulle på Muritunet som jeg nå har nevnt noen ganger gjorde at jeg ble tvungen til å lytte til kroppen og med selv. Jeg hadde kjørt meg selv helt ned i grøfta og da jeg endelig lyttet til kroppen min så ville jeg bare sove, sove og sove. På det meste sov jeg 20 timer i døgnet, var bare oppe for å hjelpe barna med leksene, men alt foregitt i et mørkt rom, med litt lys slik at barna hadde lys til leksene sine. Jeg fikk diagnosen ME.


Så sakte men sikkert har jeg altså kommet tilbake til livet igjen, men for å holde energien min oppe må jeg passe på at jeg sover en time hver dag slik at jeg har nok energi til hele dagen. Derfor er det fint å jobbe for seg selv slik at jeg kan få dette inn som en daglig basis. Glemmer jeg av dette får jeg svi for det så derfor er dette noe jeg må passe på
Og så har jeg som sagt innført 70% reglen som en del av min daglige praksis så har du smerter så anbefaler jeg å roe litt ned. Ta en ting av gangen. Når du er for. eks ferdig med å henge opp klær ta en pause på 10 minutter, mediter gjerne og deretter ta neste oppgave og hver fornøyd med det du klarer å gjøre. Hver takknemlig for at du klarte å gjøre det istedenfor å tenke at jeg klarer ikke dette en gang. Jeg er håpløs. Jeg har vært der så jeg vet.

 
Da jeg tok Livslyst&Motivasjonsprogrammet til Rebekka Nøkling (Livslyst&Motivasjon) og satt å skrev oppgaver så innførte jeg noe som jeg lærte av Gry Sinding Hun har en metode som jeg synes er genial og som jeg har innført i min hverdag.  Det er for det første å skrive en plan for dagen din. Hva tenker du og gjøre og dermed sette klokken på 50 minutter og jobbe i ett til det og dermed ta en pause på 10-15 minutter og dermed starte på en ny økt.

 
Jeg har innført noe lignende. At jeg har 30 minutter jobbing og 20 minutter, med hvile. Så igjen 30 minutter og 20 minutter. Dette gjør at jeg klarer å få mer energi og på samme tid blir mer skjerpet og er konsentrert i det jeg holder på meg.
 Jeg får spørsmål fra flere hvordan vet jeg hva som er min 70%. Se på dagen din i dag. Start å kjenn etter hvordan har du og kroppen din det i dag. Begynn å lytt til hva kroppen forteller deg. Kanskje du skal begynne med 5 minutter gjøre noe og deretter pause på 10 minutter. Prøv deg litt frem for husk det er lurt å jobbe på lag med kroppen din og ikke mot den og det å gjøre det gjør at du kommer et stykke nærmere hjerte ditt.  Kjære deg ta vare på deg selv for du er unik og verden trenger nettopp deg og da er det først viktig å lytte til kroppen din for den viser deg vei.

ønsker deg en strålende strålende dag <3
 
Håper du har nytte av denne bloggen ønsker du å komme i kontakt med meg ta kontakt på denne linken.
Dette gjør at du når dine mål. Når du tar et skritt av gangen sammen med kroppen din så kommer du så langt du vil. Er står jeg øverst på Kjølen et fjell som jeg hadde som mål å bestige. besteg det sammen med min store søster. Dette var en helt helt spesiell øyeblikk for meg.


Posted in coaching, Endring, Foredrag, hjelp til selvhjellp, Inspirasjon, Motivasjon, Styrke    Tagged with smerter, presse seg, pause, meditasjon, medfølelse, takknemlighet, foredrag, hjerte, selvkjærlighet, hjelp til selv hjelp, selvmedfølelse, grensesetting, livslyst, motivasjon, mestring


0 Comments

Leave a Comment


Kategorier
Bok (29)
Book (5)
Endring (52)
Mentor (18)
Styrke (36)
yoga (8)
Emne
2016 2017 2018 40dager Aarsland Abundance Alternativ Energisvamp Fibromyalgi Framitthjertetilditthjerte Gabrielle Bernstein Heart Inspire Kunde Livslyst&motivasjonsrepresentant Love ME Manifestering Messen Muritunet NLP Nordenberg Nuet Nøkling Rehabiliteringskonferanse 2015 Rått Sinding Soul Spirituality Sruggle USA a4 alvor amazing angst annerkjenne annerledes autentisk avslag balanser balanse barna barn behov bekkenleddsplager bekkenleddsyndrom beskymringer beste bjørg blikk blogge blokkeringer boka bokimagen bokprosjekt bok boundaries business bygge bøker cellene chakraer chakra change coaching coach crazy dele dialog dna dream drømmen drømmer drøm dypdykk dypeste dypt dysleksi døren egentid eksistere elsker empowerment endelig endringer energi epigenetikk ever evner familie fanget fantastisk fastløst feile feire finne fokus follow forandring foredragsholder foredrag forfatterdrøm forfatter forskjell frekvenser fremgang fri frykt fulle potensial fulle ptensial fysisk følelser følelseskarusellen følge følsom gave gislipp gi gjøre glede gode godfølelse godhet grenser grensesetting grip gruppe gøy handlingsplan happiness healer healing helt fri hemmelighet her hjelp til selv hjelp hjelp til selvhjelp hjelpe hjelp hjernen hjertekraft hjertenivå hjerteskraft hjertet hjertevei hjerte hodebry hode hoppe hukommelse hverandre hverdag hvile hvorfor høst høysensitiv indre visdom informasjon innerst inne inspirasjon inspirere inspriasjon intervju intuisjon jaa janteloven jobb jording kaos kjærlighet klar klokken komfortsone komiform kommunikasjon kommunisere konsentere konsentrasjon kontakt kontroll kortlesing kosthold kraft kroppen kropp kundalini kurs lade opp batteriene lei leke lese lever leve lidenskap life livet live livsglede livskraft livskvalitet livslyst london lukke lykkelig lykke lytte lære løsninger magisk magi medfølelse medinskyoga medisinskyoga meditasjon meditation mediyoga medlidenhet meg meningsfylt mennesker menneske mentaltrening mentalt mentortjenste mentor mestre mestring metoder mindfulness minner min mobbing motgang motivasjon motivaton motivere muligheter mål måte mønster møte veggen naturen naturlig negativ nei nettet nye nyhet nytenking nytt nyttår nået onlinekurs online opplevelser oppleve paris passion path pause perfekt plikter positivt potensiale praktisk presse seg prestere pris profesjonell prosjekt psykisk puste pust rebreathingmetoden redd redsel rehabilitering reise relasjoner rensende respektere ressurser roligere roligyoga ro råd samfunn samtale satse se frem i mot selvbilde selvfølelse selvhjelp selvkjærlighet selvmedfølelse selvmedlidenhet selvstendig selvutvikling selvutvikting sensitiv seriøst sette av tid sinnet sinn sjanse sjel skamfølelse skape skeptisk skole skrivefeil skryte slapp slettaelva slevmedfølelse sliten smerter smerte smil snakke snu sommer sorg sove spa speaker spennende spesial spiritualitet spiritual spirituell starte stol strategier stressmestring stress streve stråle strømmen styrke suksess sykdom synlig ta vare på seg selv takknemlighet tankegang tanker tavarepå teknikker teknisk tenke tilbakeblikk tilbud tillit tilpasse tilstedeværelse torhallsdottir trenger trening tro på deg selv trust tryggghet trøtt tur tvil tårer tøft tørre tør unik uperfekt uro utfordring utmattelse utvikle utvikling valg vann veien verden verdier verktøy videre vipdag visualisering vondt våge vær glad i deg selv være seg selv være webinar yinyoga yogakurs yoga youtube åpen året år ønsker ønske øyeblikket øyeblikk øyne